טיפול זוגי בשיטת האימאגו

תרגום חופשי של מאמרו של מייסד השיטה - ד"ר הארוויל הנדריקס. Imago Relationship Therapy

טיפול זוגי אימאגו

טיפול זוגי בשיטת האימאגו

מבוא

כולנו מתחילים את חיינו מלאי אנרגיה ושמחת חיים. אנחנו מעוניינים להישאר קשורים ומחוברים לאחרים. אם המטפלים שלנו אכן דואגים לכך (מעניקים חום, אהבה, ממלאים את צרכינו, מעניקים תחושות ביטחון תמידי ובמיידי) אז הרגשת החיות ורווחת חיינו נשארת. אנחנו נשארים "שלמים".

הילדות

אבל זה לא תמיד הולך כך. כי הורינו גם הטובים ביותר לא מצליחים להחזיק בסטנדרטים המושלמים האלה. הם לא זמינים לנו כל שניה וגם לא תמיד מצליחים להבין מה הצרכים שלנו. גם להם יש בעיות וצרכים והם לא מסוגלים להעניק לנו את הצרכים הילדותיים האלו במלואם. עייפים, כועסים, מדוכאים, עסוקים, חולים, פוחדים – כאן הם נכשלים לשמר את הרגשת הביטחון והחום שאנו זקוקים לה.

צורך שלא מושג פוגש פחד וכאב וכילדים אנחנו לא מצליחים לעצור את הכאב ולכן מקפיאים אותו בבטחה. כדי לשרוד אנחנו מאמצים פעולת התמודדות ילדותית. המצב ההגנתי שלנו הוא בכי כדי לקבל תשומת לב. או לחילופין לסגת מהמגע והקרבה של המטפלים שלנו שדוחים את הצרכים שלנו. אנחנו עושים כל מה שאנחנו יכולים וכבר העולם מרגיש לנו לא בטוח ושהאהבה קצובה.

במקביל אנחנו עוברים תהליך חברות. מה לעשות, מה להגיד, איך להתנהג, ורואים וצופים מהחברה ומהתקשורת. כך אנחנו לומדים איך להרוויח אהבה וקבלה מהסביבה. מהסביבה אנחנו גם למדים שחלקים מעצמנו לא עובדים – איך שאנחנו נראים, מדברים, במה אנחנו מתעניינים, היכולות שלנו. הסביבה, אם כך גם קובעת לנו מה לא מקובל על ידם אצלנו.

התאהבות

כשאנו מתאהבים אנחנו חושבים שמצאנו את זה (כל מה שחסר לנו). אנחנו רואים את הקשת בענן (השלב הרומנטי). אנחנו מספקים את הצרכים האחד של השני ומספרים האחד לשני הכל. המגננות שלנו והחומות נמסים. אנחנו סקסיים יותר, חכמים יותר, מצחיקים ובעלי נתינה גדולה יותר. אנחנו מרגישים שאנחנו לא יכולים לחיות ללא אהובינו כי אתם אנחנו מרגישים שלמים.
אנחנו מרגישים עצמנו. ולאחר זמן מה אנחנו נותנים לעצמנו לנוח, להירגע. אנחנו מרגישים בטוחים ושהכל מסתדר. סוף סוף.

לאחר זמן מה כאשר אנחנו עוברים לגור יחד או מתחתנים משהו משתבש וכל החסמים אובדים. האשליות נמוגות, ואנחנו חושבים שבני הזוג שלנו שונים ממה שהיו. פתאום יש להם תכונות שאנחנו לא מסוגלים לשאת אפילו שפעם הערצנו את אותן תכונות בהם… פתאום אנחנו מבינים שבני הזוג שלנו לא יאהבו אותנו כמו שהבטיחו. החלום שלנו מתנפץ.

האשליה הזו הופכת לכעס, מתמלאת בפחד שלא נשרוד בלי האהבה והביטחון שאנחנו זקוקים לה. אז אנחנו משנים טקטיקות לכעס, בכי, הסתגרות, אשמה, ביקורת, הפחדה וכל מה שיעבוד לנו… אנחנו נגרום להם לאהוב אותנו.
עכשיו אנחנו במשא ומתן לגבי זמן, אהבה, מטלות, מתנות, מדידת הצלחותינו או כישלונותינו. מאבק הכוחות החל ויימשך עוד שנים רבות עד שנתפצל (נתגרש), נחיה בשביתת נשק, או נחפש עזרה, נואשים להיות שלמים וחיים שוב כדי להשיג את חלומותינו שוב.

האימאגו

אנחנו חושבים שאנחנו האחראיים לבחירת בני הזוג שלנו אבל כאן הטעות. זה הלא מודע שלנו שעשה סינונים ובחר לנו את האדם הרצוי.
אמנם אדם זה לא הוכשר לספק לנו את הצרכים הנדרשים לנו אבל, זה מה שצריך להיות. המוח הישן שלנו רוצה לשחזר את החיים והשלמות שלנו אתה באנו לעולם כדי להרגיש שוב "שלמים" וחיים. כדי להשיג את זה הוא חייב להחליף את הנזק של פצעי הילדות כתוצאה מצרכים שלא סופקו.

הוא עושה זאת ע"י מציאת האדם שייתן לנו את הצרכים שהמטפלים לא העניקו לנו בילדות, או שפצעי הילדות והצרכים הלא מסופקים נחרטו כך שכשהוא מחפש את בן הזוג שיתאים לנו הוא מחפש דווקא את זה בעל התמונה שמוכרת לנו… ואלו הפצעים שאנו כה רוצים לרפא. במילים אחרות, אנחנו מחפשים את האחד בעל אותם גירעונות שפגעו בנו בהתחלה… 
לאחר השלב הרומנטי, החלקים הלא מושלמים שלנו ש"הוקפאו" בזיכרונות הילדות מגיעים לידי ביטוי מחדש בבני זוגנו. אך כיוון שאנחנו לא יודעים מה קורה בעצם, אנחנו פונים למאבקי הכח בזעקות.

וזה לא הכל. אנחנו גם מחפשים את התכונות שחסרות בנו, הטובות והפחות טובות, שהלכו לנו לאיבוד בתהליך החברות (סוציאליזציה). הביישנים יחפשו מוחצנים. אם אנחנו לא מאורגנים ומסודרים אז נחפש מישהו רציונלי וקר. הכעס שהדחקנו (כי אסור היה לכעוס בביתנו) ולכן שנאנו את עצמנו על שהרגשנו אותו – אנחנו נספח מבני זוגנו הרגזנים.

להתעורר למציאות

כל זה נראה כמתכון לאסון. איך נוכל לפתור את פצעי הילדות אם בני הזוג שלנו פוגעים בנו באותו אופן ואנחנו תקועים בדפוסי הילדות שלנו שפוגעים בבני זוגנו?

מודעות זה המפתח.
היא משנה הכל. כשאנחנו לא מודעים לסדר היום של האהבה זה אסון אך לטירוף הזה יש שיטה. כשאנחנו מבינים שאנחנו בחרנו את בני זוגנו כדי לרפא חלק מהפצעים, ושריפוי הפצעים הוא המפתח לסיום הבדידות, אז לקחנו את הצעד הראשון למסע לאהבה אמיתית.

מה שאנחנו צריכים להבין ולקבל, שהקונפליקט צריך להיות! כל דבר בטבע הוא קונפליקט. האמת הקשה היא שבסיס הנישואים הוא אי התאמה. זוהי צורת היחסים. צריך להבין שהקונפליקט הוא לא הרסני אלא סימן לכך שאנחנו רוצים לשרוד, לפגוש את הצרכים ולהיעשות "שלמים". התעלמות מכך פורשת את הקרקע לגירושין. גירושים לא פותרים את בעיות הנישואים. אולי ניפטר מהשותף שלנו אך נישאר עם הבעיות וניכנס אתם למערכות היחסים הבאות.

האהבה הרומנטית אמורה להסתיים.
הקשר הרגשי שנוצר באהבה הרומנטית נועד כדי להשאיר את בני הזוג ביחד. הוא זה שעוזר להם לעבור את תהליך פתירת הקונפליקט. הטבע מרפא את עצמו בתוך תהליך הקשר שלנו. בתהליך המודעות שלנו אנחנו לא צריכים להישאר תקועים בשורשי הילדות.

אנחנו מסוגלים לתקן את מה שהלך לא טוב. כשנבריא את מערכת היחסים שלנו נבריא את הקרע הטבעי.

עושים את ההחלטה לנישואים מודעים

באימגו אנחנו מתבקשים לתת לבני זוגנו את מה שהם צריכים, בלי קשר לכמה זה קשה ומנוגד לאישיות שלנו ולטמפרמנט שלנו. אנחנו מותחים אצלנו "שריר" כדי להפוך לאדם שבן זוגנו זקוק שנהיה על מנת שיבריא. זה לא קל. אבל זה עובד.

בניגוד למה שאנחנו מאמינים, מערכות יחסים לא נולדות מאהבה אלא מתוך צורך. הנישואים המודעים הם מה שאנחנו צריכים כדי לחוות שוב את החיים המלאים והרגשת ה"שלם" שלנו. המטרה היא להיות החבר הרגשי של בני זוגנו, להתפתח לאהבה האמיתית שמבוססת לא על רעיון ההתקשרות בילדות, אלא על ידע, נתינה, כבוד, ועוד ערכים שונים.

לכן יש צורך לספר על הפצעים שקיבלנו בילדות, מה באמת ייתן לנו להרגיש נאהבים, להשתמש בידע זה כדי לנתב מחדש  אסטרטגיות לאהבה ונתינה האחד לשניה, כמו גם להכיר את הצרכים האחד של השני. לפרק את האמונות הלא מתאימות מהילדות.
להחליף התנהגויות לא נכונות ואסטרטגיות תקיפה. לתת לבני הזוג שלנו את מה שהם זקוקים לו.

ואיך עושים זאת?

שינוי התנהגותנו

בעיות רבות בין בני הזוג מושרשות באי הבנות, מניפולציות או הימנעות מתקשורת. דיאלוג האימאגו יבנה מחדש את דרך השיחה הזוגית ע"י שיקוף, אישוש ואמפתיה.
תקשורת ברורה היא חלון לעולמו של בן הזוג. הקשבה מלאה מעוררת תשוקה.

זה עיקר הדברים:
בנישואים מודעים עלינו להסכים להשתנות כדי להעניק לבני זוגנו את הצרכים שלהם. זה רעיון מהפכני.
יש האומרים שאנשים לא משתנים ושעלינו לקבל האחד את השני כמו שהם. אך ללא שינוי אין צמיחה. ללא שינוי אנו נשארים בגורל שלנו ותקועים בכאב. בזה שאנו מעניקים להם את מה שקשה לנו אנו מוציאים את עצמנו מהחושך אל האור, רוכשים את התכונות שהדחקנו ומחיים מחדש את החלקים המוקפאים שלנו.
בשינוי ההתנהגות שלנו כתגובה לבני זוגנו אנחנו מרפאים אותם ואת עצמנו.

אם אתם רואים שהתגובה שלכם כיום לא משרתת שום מטרה בסיטואציה הנוכחית, אלא מרחיקה את בני הזוג מכם, אתם תסכימו לנסות גישה חדשה שתקרב ביניכם מחדש. בהתאמצות שלכם להתנהג בדרך הלא מוכרת והלא נוחה אתם עצמכם תצמחו שלב אחד בדרך להיות "שלמים" ע"י כך שתסכימו להתנגדויות התגובתיות והרגשיות לקרות. במסע לריפוי בני זוגכם אתם בעצם תבריאו גם את עצמכם.

החזרת עצמנו

שינויים לעתים נדירות באים בקלות. נדרש לזה אומץ רב. תכונות חדשות שנקברו מזמן, כמו פחד ושנאה, למידה של התנהגות חדשה ולא נוחה יכולה לגרום לחרדה. ככל שנשנא את עצמנו על תכונות שנדחקו לא נוכל להאמין שבני זוגנו יכולים לאהוב אותנו כמו שאנחנו באמת.
אנחנו כבולים בקשר של עצמנו.
אבל כשנפסיק לשייך את התכונות הלא רצויות שלנו לבני זוגנו וניקח אחריות עליהם – נוכל לראות שבני זוגנו אוהבים אותנו כמו שאנחנו.

במהלך המסע כשבני זוגנו יראו לנו את האהבה שלהם, כשילמדו ויקבלו אותנו המוחבאים וככל שנמתח את השריר לאהבת בני זוגנו הכאב שלנו ייעלם. הקפאנו את הרגשות האמפתיים לבני זוגנו ואת הרגשת הקירבה לאחרים שהלכו לאיבוד בכאב הילדות שלנו. בסוף אנחנו לומדים לקבל את בני זוגנו כמו שהם, עם משמעות העולם האישי שלהם, עם הרעיונות והחלומות שלהם, לא כמראה לעצמנו אלא כפי שהיינו רוצים שיהיו.

אנחנו כבר לא אומרים "מה, אתה אוהב את הסרט הנורא הזה?"
אלא" תגיד, למה אתה אוהב את הסרט הזה?
אני רוצה לדעת איך אתה חושב".

ללמוד לאהוב

מחסום האהבה הוא שנאה עצמית. והיא נשברת בתהליך הדיאלוג ובנכונות לפגוש את הצרכים של השני. אנחנו רואים שאנחנו יכולים להיות עצמנו ועדיין להיות אהובים. לבסוף גם נוכל להירגע. הכל יהיה בסדר.

ליחסים מודעים יש השפעה מכרעת על תיקון העיוות שנגרם לנו מהמטפלים שלנו והסביבה/חברה בילדותנו. זוהי דרך רוחנית שמובילה אותנו הביתה שוב, לשמחה ולחיות וההרגשה של האחדות שאתה התחלנו כתינוקות. תלמדו להביע אהבה ברמה יומית בדרכים קטנות וגדולות, במילים אחרות, במתיחת השריר שלך בו תעניק לבן זוגך את מה שהוא צריך, אתה תלמד לאהוב.

השינוי בנישואים לא יהיה מהיר וקל. אתם נכנסים למסע חיים – אך כדי שיהיו לכם יחסים אחרים אתם חייבים לעשות משהו אחר.
והאימגו הוא הדבר האחר.

אני ממליצה לכם בחום לקרוא את ספרו של ד"ר הארוויל הנדריקס "לבסוף מוצאים אהבה"

בנוסף, אתם מוזמנים להגיע לסדנה לזוגות בשיטת האימגו "ריסטרט זוגי" שביומיים וחצי תעברו בה את כל מה שכתוב כאן. 
תלמדו את שורשי הקשיים האישיים שלא מודעים, את הסיבות לוויכוחים החוזרים, תרכשו כלים לתקשורת נכונה וסבלנית גם כשיש אתגרים זוגיים. 

סדנה לזוגות בשיטת האימגו "ריסטרט זוגי" היא מתנה מושלמת עבורכם, שתחזיר לכם את הניצוץ לעיניים. 

לקבוצה סגורה בפייסבוק "זוגיות שכזאת פרק א פרק ב"

לקבלת ניוזלטר שבועי לדרכים לזוגיות מאושרת

לקבלת ניוזלטר שבועי להתנהלות נכונה בפרק ב'

לוידאוטיפים בערוץ היוטיוב שלי

לדף שלי בפייסבוק

פוסטים אחרונים

בגידות

כמה עובדות על בגידות

בגידות שנחשבות כטאבו בכל העולם כמעט, נפוצות מאוד, יוצרות שברון לב והורסות משפחות. האם חייבים להיפרד, להתגרש, או שיש מה לעשות עם זה?

קראו עוד »
מחלת הסרטן

תומכת לחימה במחלת הסרטן

כתומכת לחימה במחלת הסרטן, חוויתי קשייים רגשיים ונפשיים גדולים, דווקא לאחר החלמת בעלי ממחלת הסרטן. דווקא כשהיינו צריכים לשמוח, נפלתי לדיכאון.

קראו עוד »

רוצים להציל את הזוגיות שלכם ולעשות שינוי אמיתי?

השאירו כאן פרטים או התקשרו 054-9455660 – מה שנוח לכם

דילוג לתוכן